Inleiding
       Liever passief
       Slaan
       Schoppen
       Ontsnappen
       Uit je tasje
       Meer aanvallers
       Verkrachtingen
       Alert leren zijn
       Tot besluit

Alert leren zijn

Je kent nu de technieken die je kunt gebruiken om iemand van je af te houden. Het enige wat je nu nog nodig hebt is de noodzakelijke houding om kalm te kunnen blijven als het gevaarlijk wordt. Die innerlijke rust bereik je met de volgende twee oefeningen. Het is het beste om deze oefeningen iedere dag uit te voeren.

Tot besluit een voorbeeld van hoe je jezelf mentaal kunt voorbereiden op bijvoorbeeld een inbraak.


Het tijgeroog: de oefening van het tijgeroog bevordert je zintuiglijke waarnemingen, waardoor je alles om je heen beter kunt zien, horen en voelen.

Ga in de lotushouding op een zacht kussen op de vloer zitten, met je gezicht naar een muur toe (het is niet erg als je je rechtervoet niet op je linkerdijbeen krijgt of je linkervoet niet op je rechterdijbeen - het gaat er om dat je zo ontspannen mogelijk gaat zitten). Hou je knieŽn zo vlak en je rug en nek zo recht mogelijk, maar hou het comfortabel voor jezelf. Hou je ogen tijdens deze oefening half open en beweeg ze niet. Adem in cirkels: adem in door je buik met lucht te vullen, en adem dan door naar je borstkas. Hou je adem een paar seconden in en concentreer je volledig op je adem. Adem langzaam uit, eerst uit je borstkas en daarna uit je buik. Ontspan een paar seconden en begin dan opnieuw. Je moet langzaam en regelmatig ademen, terwijl je jezelf concentreert op het in cirkels ademen. Als je dit een paar minuten hebt gedaan, kun je aan de oefening van het tijgeroog beginnen.
Kijk naar een bepaald punt op de muur voor je en beweeg je ogen niet. HERHALING: beweeg je ogen niet! Probeer nu alles in de kamer op te merken zonder je ogen te bewegen. Je ziet de muur voor je. En misschien wat stoelen die vlak bij of tegen de muur staan. Je kunt posters of schilderijen aan de muur zien hangen en je ziet de structuur van de muur. Je ziet de vloer voor je, naar de muur toe, en je ziet het plafond met de lamp boven je. Je ziet de stoelen die in de kamer staan, naast je en voor je. Ze ziet de muren aan weerskanten van je, en je ziet de lampen, de tafels en de kussens in de kamer. In feite zie je alles in de kamer. Zonder je ogen te hoeven bewegen.
Luister goed. Je hoort jezelf adem halen, je hoort het verkeer op straat. Je hoort de TV of de radio in een andere kamer of bij de buren, je kunt mensen horen lopen of praten. Je hoort ieder geluid in de kamer en in het huis.
Dit is het tijgeroog. Je bent je volledig van je omgeving bewust. Je bent zo alert dat je nu niet verrast kan worden. Niemand kan je nu besluipen, niemand kan zomaar ergens uit een donkere hoek komen springen, want je ziet alles. En je hoort alles. Omdat mensen geluid maken als ze zich bewegen, hoor je het direct als iemand zich in de kamer voor je verstopt.

Je bent nu volledig ontspannen maar volledig alert.

Je kunt deze oefening overal uitvoeren, op elk tijdstip en in elke omgeving. Bijvoorbeeld terwijl je in de parkeergarage naar je auto loopt. In plaats van schichtig om je heen te kijken en voor ieder geluid te schrikken, hoef je alleen maar je ogen op je auto te fixeren, of een ander punt voor je, en de oefening van het tijgeroog te doen. Je ziet dan iedere beweging van iedereen in de parkeergarage. Je hoort dan alle geluiden van iedereen in de parkeergarage. Je bent dus volledig op de hoogte van alles wat er in de parkeergarage gebeurt, terwijl je toch ontspannen bent en dus ook kalm en ontspannen kunt reageren in plaats van nerveus of zelfs bang.


De kaars: deze oefening gebruikt een kaars om je aandacht te leren richten.

Ga op de vloer zitten, voor een brandende kaars die ongeveer twee meter verderop staat, en staar in het onderste gedeelte van de vlam. Ontspan je, haal een paar keer diep adem, en begin in cirkels te ademen terwijl je naar de vlam kijkt.
De kaars valt niet door woorden te beÔnvloeden: hij gaat niet beter branden omdat iemand het een mooie kaars vindt, maar ook niet minder branden omdat iemand de kaars niet mooi vindt. Meningen hebben geen invloed op deze kaars. Hij heeft maar ťťn doelstelling en dat is te branden. Zonder last te hebben van woorden of kritiek. En toch kan hij zich prima verdedigen, want als je je hand in zijn vlam steekt, brand je je hand. Zo zou het ook met jou moeten zijn. Jij hebt ook maar ťťn doelstelling en dat is te leven. Zonder last te hebben van de mening van anderen. En ook jij kunt je prima verdedigen: degene die jouw vlam probeert te doven, zal ook zijn handen branden.
Om in staat te zijn om jezelf te verdedigen, moet je jezelf er op voorbereiden dat je het ook daadwerkelijk zal doen... dat je jezelf zult verdedigen tegen een aanval. Je moet voor jezelf besluiten dat je in dergelijke situaties inderdaad geen keuze hebt: dat je jezelf MOET verdedigen. Hoeveel je ook traint, als je plotseling bang wordt of gaat twijfelen kun je niet meer adequaat reageren. Daarom moet je er jezelf geestelijk op voorbereiden dat je op een gegeven moment in een gevechtssituatie terechtkomt.
Tijdens de oefening met de kaars kun je in gedachten bedenken wat je zou doen als je werkelijk wordt aangevallen. Probeer jezelf daar een reŽle voorstelling van te maken: probeer voor je te zien wat er zou kunnen gebeuren en hoe je daarop zou moeten reageren. Oefen dit in gedachten: stap voor stap, gedeelte voor gedeelte, zodat je erop voorbereid bent als het je ooit echt overkomt.
Besluit voor jezelf welke in dit e-book beschreven technieken je in een crisissituatie zou willen uitvoeren. Want misschien ben je wel niet het soort mens dat in staat is om een pen in het oog van zijn aanvaller te steken (om maar eens wat te noemen). Of zou je dat wel kunnen als je kind wordt aangevallen? Het is voor je kind misschien nog wel erger om jou kwijt te raken! Denk hier goed over na en wijs geen technieken bij voorbaat af omdat je ze in eerste instantie te gruwelijk vindt. Besluit nu, op het moment dat je er nog rustig over kunt nadenken, tot hoever je bereid bent te gaan. Pas die technieken in gedachten alvast toe.

Zorg ervoor dat je mentaal bent voorbereid. Dan ben je er straks klaar voor, als het echt nodig is omdat jij of iemand uit je gezin wordt aangevallen.


Een inbraak:

Veel aanvallen en verkrachtingen vinden plaats in het huis van het slachtoffer. Je moet je realiseren dat, als je 's nachts opeens iemand in je huis hoort, hij misschien wel jou wil hebben in plaats van je sieraden. Professionele inbrekers werken niet in bewoonde huizen, omdat de risico's dan veel te groot zijn. Bovendien weten professionals hoe ze geluidloos te werk moeten gaan.
Er is dus een kans dat je een potentiŽle verkrachter hoort. Daarom moet je jezelf eerst voorbereiden op een gevecht (want de politie is er waarschijnlijk toch pas over een kwartier - veel te laat om je nog te kunnen helpen). Als je daarna nog voldoende tijd hebt om de politie te bellen is dat prima, maar zorg er eerst voor dat je een wapen hebt.
Ga dan bij de deur staan, wacht tot hij je kamer binnenkomt, en raak hem onmiddellijk op dat moment. Het is geen goed idee om je in je kamer te verstoppen als je alleen thuis bent, of alleen met de kinderen. Zorg er voor dat je in staat bent om actief te reageren.

Dus: allereerst geldt dat je van tevoren moet weten wat je gaat doen. Het is niet verstandig om te wachten tot je in een leven-of-dood situatie terecht komt voordat je besluit of je voor een passieve of een actieve zelfverdediging kiest!

Terug naar boven